KISAH BENAR NIZAR DAN PADUKA SERI SULTAN PERAK

Oleh: Datuk Seri Ir Hj Nizar Jamaluddin

Assalamualaikum kepada semua pengunjung.

Terlebih dahulu saya bermohon beribu kemaafan. Situasi semasa memerlukan saya sepenuh masa menangani beberapa permasalah akibat rampasan kuasa (coup d”etat) oleh UMNO BN pada 5 februari 2009.

Ini sejarah hitam bagi rakyat negeri Perak apabila dengan zalim dan rakusnya Timbalan Presiden UMNO, Najib Tun Razak mengadap DYMM Sultan Perak pada pagi 5 Feb. 2009 untuk merompak hak rakyat tersebut melalui pintu belakang.

Pada 2 Feb 2009 (Isnin) , saya mengadap DYMM Sultan Perak di Istana Kinta bagi mempersembahkan 2 pucuk salinan surat perletakan jawatan YB Jamaluddin(Behrang) dan YB Osman (Changkat Jering) bertarikh 30 Jan 2009, dan surat dari YDP Dewan (Speaker) YB Sivakumar kepada SPR memohon di laksanakan pilihanraya kecil kedua-dua DUN tersebut.

Ketika itu UMNO-BN di ketuai oleh Najib Tun Razak masih dalam proses memerangkap beberapa wakil rakyat PR khususnya YB Dato’ Nasaruddin (ADUN Bota yang telah menyeberangi ke PKR) pada 25 Jan 2009, dan ADUN Jelapang YB Hee Yit Fong.

Perhubungan dengan YB Jamaluddin dan YB Osman telah terputus mulai 26 Jan 2009. Keluarga dan orang terdekat termasuk ketua umum PKR, DSAI, juga gagal. Hanya setelah surat perletakan jawatan dikemukakan baharulah kedua mereka muncul bersama Najib Tun Razak. Semasa kemelut itu juga YB Dato Nasaruddin (BOTA) dilapurkan hilang dibawa oleh 2 orang ADUN UMNO yang kononya mereka diarah menjemput YB Dato Nasa bertemu Raja Muda. Dia akur dengan pelawaan palsu tersebut dan bersetuju bersama kedua-dua adun umno menaiki pacuan empat roda dan trus hilang entah kemana, khabarnya dilarikan kepada dakapan Najib Tun Razak.

Dilaporkan oleh isteri YB Dato’ Nasa, Datin UMI bahawa suaminya hilang mengikut dua orang adun umno pergi bertemu Raja Muda tetapi rupa-rupanya untuk dibelutkan oleh umno agar YB Dato’ Nasa kembali semula kepada umno-BN walaupun telah bersumpah dikhalayak ramai 10,000-15,000 orang pengundi Bota pada 30 Jan 2009 untuk tidak akan berganjak dan kembali kepada UMNO. Pertemuan YB Dato Nasa denga saya di pejabat MB pada 29 Jan 2009 bersama ahli-ahli exco dan pimpinan PKR Perak juga menjanjikan benda yang sama. Bila ditanya oleh warga media adakah YB Dato Nasa akan kembali kepada UMNO oleh kerana pertukaran Pengerusi Perhubungan UMNO negeri kepada Najib Tun Razak, namun jawab YB Dato Nasa, “Insya Allah, tidak”.

Ketika itu kedapatan YB Hee dari Jelapang juga turut lesap dan putus hubungan, sehingga YAB ketua Menteri Pulau Pinang selaku SU Agong DAP memberi amaran mana-mana ADUN DAP yang putus hubungan dalam tempoh 24 jam di kira telah meletak jawatan.
Ketika itu, keputusan SRP pula menafikan hak dan permohonan YB Speaker untuk diadakan PRK di Behrang dan CGKT Jering. Maka tiada pilihanraya kecil, ini pula atas desakan dan campur tangan UMNO BN mengarahkan pengerusi SPR yang baru dilantik (tetapi diberi amaran kerana bertanggungjawab tersungkurnya UMNO BN di KT ) untuk jangan diadakan PRK di Behrang dan Cgkt Jering. (Bertentangan dgn Perlembagaan Persekutuan 113). Untuk pengetahuan semua, SPR tidak boleh menolak mana-mana permohonan dari mana-mana Speaker di Malaysia untuk isytihar PRK apabila ada surat dari wakil rakyat tersebut yang meletak jawatan. Peranan SPR dalam Perlembagaan Malaysia hanyalah sebagai pelaksana sahaja dan bukanya pemutus untuk tolak atau meragukan mana-mana surat yang pada pandangan Speaker adalah sah.

Maka pada 4 Feb 2009, selaku MB serta ketua DUN, saya mengadap DYMM memohon perkenan agar dibubarkan DUN Perak untuk mengembalikan hak rakyat Perak membuat pilihanraya baru dan secara sahnya memilih kerajaan baru. DYMM Sultan menyatakan akan mengkaji dan menghubungi saya kemudian, saya akur. DYMM Tuanku mengucapkan kepada saya, “Innallaha maa Sobirin” (Sesungguhnya Allah bersama orang2 yang sabar) dengan senyuman sambil menggoyang-goyangkan kedua tangan Tuanku.

Kesokan harinya 5 Feb 2009, (khamis) jam 10.00 saya bersama-sama YAB PM Pak Lah berada di Bgn Serai merasmikan majlis mekanisasi pertanian penanaman padi seluas sekitar 200 ekar secara moden oleh Sime Darby. Namun keseluruhan berita telah digelapkan walaupun ada liputan media meluas. Jam 11.45 pagi saya menerima perintah DYMM Sultan untuk mengadap di Istana Kinta. Maka saya memohon laluan dari YAB PM dan terus menuju Istana . Sesampainya di Istana, DYMM Sultan telah sedia menanti bersama Penasihat Undang-undang, (LA).

Saya terus angkat sembah dan duduk (cukup luar biasa sebab yang biasa apabila dititah atau mohon mengadap, sayalah yang akan menunggu DYMM Sultan didalam bilik khas). DYMM menyatakan kepada saya:-

1. Kesemua 27 ADUN BN telah dipanggil mengadap dan setuju trus dengan BN

2. Adun Bota (YB dato Nasa) telah bersetuju kembali kepada UMNO-BN

3. Ketiga Adun Behrang, Cgkt jering dan Jelapang juga telah dipanggil mengadap dan bersetuju keluar PR dan menjadi ahli Bebas serta menyokong BN, menjadikan 31 orang. (28 +3)

4. Maka sekarang BN ada majoriti dan PR cuma ada 28 ADUN.
Saya sudah terlintas dihati yang sesuatu tak kena akan terjadi makanya ,
saya mohon mencelah dari DYMM Sultan dan mengambil masa sekitar 15 minit untuk mengutarakan hujah dan point berikut:-

i. Saya hanya memohon perkenan kebawah DYMM Tuanku untuk dibubarkan DUN Perak dalam hak dan kuasa yang dianugerahkan saya sebagai MB dan ketua DUN.

ii. Kembalikanlah hak rakyat untuk memilih kerajaan baru yang sah dan bermaruah.

iii. Saya mahu mendaulat dan memartabatkan institusi Istana sebagai institusi ulung dan teragung di kacamata rakyat.

iv. Bila DUN dibubarkan, rakyat akan lihat bahawa Tuanku cukup adil dan tidak menyebelahi mana-mana pihak sekali gus rakyat akan menjulang dan menghormati institusi Istana kerana mengembalikan hak rakyat untuk membuat pilihan semula. Ini Keadilan yang kita laung-laungkan.

v. Saya ajak DYMM Tuanku Sultan meredhai dan bersyukur di atas anugerah Ilahi dalam sambutan Jubli Perak dengan Allah SWT memanjangkan usia DYMM Tuanku hingga ke 82 tahun. Saya seru agar merealisasikan kesyukuran atas nikmat ini dengan mengembalikan hak rakyat serta pengampunan dari Allah SWT

vi. Saya nyatakan dengan jelas jika Tuanku bubarkan DUN, rakyat akan turut bersyukur dan berterima kasih tidak terhingga kepada Tuanku dan rakyat akan menjulang institusi Istana.

vii. Disebaliknya saya nyatakan bahawa jika hak rakyat ini tidak diberi (dengan tidak membubarkan DUN) maka dikhuatiri rakyat akan menghina dan hilang hormat kepada institusi di Raja dan Tuanku sendiri.

viii. Saya zahirkan kepada DYMM Tuanku dimanakah maruah kerajaan UMNO BN dengan mengambil 3 orang wakil rakyat (Jamaluddin, Kapt Osman dan Hee) sebagai penyokong mereka semata-mata hendakkan simple majoriti, yang mana 2 daripada mereka (Jamaluddin dan Osman) telah dituduh oleh pimpinan UMNO terdahulu dari itu sebagai mengambil rasuah meluluskan projek perumahan di Perak Tengah bernilai RM180juta dan menerima habuan serta sedekah seks (yang mana projek tersebut tidak wujud pun! Sengaja diada-adakan oleh pihak BPR pusat untuk mejatuhkan kerajaan PR). Kedua mereka akan menghadapi perbicaraan di mahkamah session Ipoh pada 10 Feb 2009. Saya juga katakan kepada DYMM Sultan seandainya pertuduhan ke atas mereka lekat, maka apa akan terjadi kepada kerajaan itu kelak. Dan jika pertuduhan itu digugurkan oleh mahkamah, sudah tentu rakyat jelata akan melihat sebagai campurtangan pihak Istana dan ini akan mencemarkan imej dan kedaulatan Istana.

ix. Saya beri maklum bahawa jika dibubarkan DUN Perak seluruh institusi Istana di Malaysia pasti akan mendapat penghormatan tertinggi dikacamata rakyat jelata dan masyarakat dunia dalam dan luar negeri akan turut menghormati DYMM Tuanku. Kekebalan dan kekuasaan diraja telah lama dirobek dan cuba dihapuskan oleh UMNO sewaktu dibawah pimpinan Tun Dr Mahathir. Semua institusi kesultanan di Malaysia akan mendapat imej baik dek keputusan bijak dan arif oleh Tuanku.

x. Saya sebut secara verbatim kata-kata DYMM dalam sebuah buku yang Tuanku hadiahkan kepada saya sewaktu menjawat jawatan MB pada bulan Mac 2008 dahulu. Buku berjodol “Constitutional Monarchy, Rule of Law and Good Governance” (Selected essays and speeches,by HRH Sultan Azlan Shah, edited by Professor Dato’ Seri Visu Sinnadurai, tahun 2004, saya bacakan kepada Tuanku berbunyi, “under normal circumstances, it is taken for granted that the Yang di Pertuan Agong would not withold his consent to a request for the dissolution of Parliament. His role is purely formal”.
Selepas saya baca ayat tersebut sepatah demi sepatah, maka dengan penuh takzim dan lembut ungkap, saya merayu agar Tuanku berpegang dan mengotakan kata-kata Tuanku tersebut. Bahkan saya sebut bahawa buku tersebut dan kata-kata Tuanku di dalamnya menjadi rujukan penghakiman semua negara Commonwealth sebagai suatu peradaban undang-undang yang luhur.

xi. Saya mengingatkan kepada DYMM Tuanku bahawa banyak negara seperti Singapura, Indonesia, Filipina, Mesir dan Iran yang dahulunya ada institusi di Raja, namun apabila keputusan Istana berpihak kepada mana-mana kumpulan dan mengenepikan kehendak hak rakyat, maka kini institusi tersebut telah hilang.

xii Saya merayu bahawa pada ucapan sambutan Jubli Perak pada 3 Feb 2009, di Istana Iskandariah Kuala Kangsar, ucapan Tuanku, ucapan Raja Muda dan juga ucapan saya telah menitik beratkan soal keadilan, hak rakyat dan good governance. Siaran tersebut telah dibuat liputan langsung oleh TV Bernama dan akhirnya saya dengan penuh rendah diri dengan Nama Allah, memohon kepada DYMM Tuanku agar di bubarkan DUN Perak.

Sebaik-baik sahaja habis saya sebut perkara di atas, DYMM Tuanku telah mengangkat sedikit wajahnya dan melihat saya sambil bertitah, “Saya tidak akan bubarkan DUN dan MB kena letak jawatan”.

Dengan spontan saya terus mengangkat sembah keampunan seraya berkata, “Ampun Tuanku, patik pohon sembah derhaka”.
DYMM Tuanku bangun meninggalkan majlis dan seperti biasa, saya bersalam dengan Tuanku sambil mencium tangan Tuanku dan beredar bersama LA. ( Perbualan saya dengan LA selepas insiden ini akan saya lakarkan sedikit masa lagi).

Maka bermulalah suatu cetusan krisis perlembagaan (Constitutional Crisis) yang amat menyedihkan sehingga kini. Kesemuanya ini berlaku oleh kerana kebiadaban UMNO BN pimpinan Najib altantuya memperkakaskan SPR yang enggan mengisytiharkan PRK di DUN Behrang dan Cgkt Jering dan seterusnya rampasan kuasa ikut pintu belakang oleh Najib altantuya pimpinan UMNO BN. Ini tindakan tidak bermoral UMNO yang merampas hak rakyat.

Kini kenyataan-kenyatan dari pimpinan UMNO yang menyanggah dan mengecam hebat tindakan jahat Najib altantuya membuat rampasan kuasa kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak, seperti dari Tengku Razaleigh, Tun Dr Mahathir, Rais Yatim dan ramai pakar perlembagaan seperti Dr Abd Aziz Bari dari UIAM, menyatakan bahawa saya masih MB yang sah disegi undang-undang dan kes seperti ini pernah terjadi kepada Almarhum Sultan Idris pada tahun 1974, yang mana almarhum Sultan tidak boleh menyuruh atau memecat MB ketika itu Allahyarham Tan Seri Ghazali Jawi (bapa YB Tajol Rosli). Tuanku terpaksa bernazar untuk menyimpan misai dan janggut selagi MB ketika itu tidak mahu letak jawatan.

Akhirnya Perdana Menteri ketika itu Tun Hussein Onn terpaksa masuk campur dan mengarahkan MB letak jawatan. MB ikut perintah PM tetapi bersyarat. Lepas itu barulah Almarhum Tuanku Sultan mencukur janggut misainya di Pangkor. Cerita ini masyhur. Semua orang tahu bahawa Tuanku Sultan ketika itu juga akur kepada ketetapan di dalam Perlembagaan Perak. Krisis ini berpanjangan………..

NIZAR

HANYA JIHAD MAMPU UBAH NASIB PALESTIN

Tragedi Gaza terus diperkatakan. Namun banyak perkara di sebaliknya gagal difahami dengan baik oleh rakyat di negara ini.

Sejak wujudnya negara Israel, hingga kini belum ada penyelesaian adil bagi rakyat Palestin. Mengapa ini berlaku, Bagaimana hubungannya dengan HAMAS dan Apa kaitannya dengan politik serantau?

George W Bush ketika dilantik menjadi Presiden Amerika Syarikat (AS) untuk penggal kedua melihat senario politik di Timur Tengah yang diperintah rejim despotik tidak mungkin dapat dipertahankan untuk selama-lamanya. Lantaran itu, beliau menguar-uarkan satu gagasan yang dipanggil The New Middle East.

'Timur Tengah Baru' yang dicadangkan ini adalah satu situasi politik di mana negara-negara Arab diperintah secara demokratik, iatu kerajaan yang disokong oleh rakyat tetapi mereka yang dipilih ini berpendirian pro-AS. Washington dapat merasai, bahawa perkembangan di dunia hari ini boleh menyebabkan pemerintah autokratik yang telah begitu lama berkuasa di negara-negara Arab boleh tumbang bila-bila masa. Senario ini pernah dialami negara-negara Eropah Timur pada tahun 1990-an yang menumbangkan diktator yang sebelumnya amat digeruni.

Oleh itu, AS seolah-olah menggalakkan pendemokrasian dengan menggalakkkan pilihan raya bebas diadakan di beberapa negara Arab dengan 'showcase' yang awal ialah di Palestin. Pendekatan ini dilakukan dengan keyakinan bahawa Fatah akan diberi mandat mutlak oleh rakyat Palestin dan membantu dalam menggerakkan proses damai mengikut agenda AS yang sudah lama terbengkalai. AS dan Eropah yakin bahawa, walaupun dengan pilihan raya secara bebas rakyat Palestin pasti mengekalkan sokongan kepada Fatah sebagaimana sokongan besar yang diberikan kepada Mahmud Abbas dalam pemilihan presiden yang dilakukan sebelumnya.

Pilihan raya Palestin yang diadakan pada Januari 2006 disahkan sebagai pilihan raya yang bebas oleh Jimmy Carter, mantan presiden AS yang memantau pilihan raya tersebut. Tanpa diduga HAMAS berjaya mencapai kemenangan besar dengan menguasai 76 daripada 132 kerusi parlimen yang dipertandingkan. Jika AS dan Barat menjangkakan keputusannya berakhir dengan sebegini, pilihan raya ini tidak mungkin akan diadakan.
Pencapaian di luar dugaan yang dicapai HAMAS seperti mana yang pernah berlaku di Algeria pada 1991 adalah hasil kejayaan mereka meyakinkan pengundi dan membawa mereka ke peti undi bagi membolehkan kumpulan Islamis menjadi pemenang menggantikan golongan sekularis yang selama ini diberikan mandat mutlak.

HAMAS ditubuhkan pada Disember 1987 berikutan peristiwa di khemah pelarian di Jabaliya yang menyaksikan pembunuhan kejam ke atas beberapa orang rakyat Palestin yang pulang daripada bekerja di Israel. Sebelum terlibat secara langsung sebagai gerakan yang menentang pendudukan Israel di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza HAMAS merupakan sebuah pertubuhan kebajikan yang membantu rakyat Palestin yang berdepan pelbagai kesulitan hidup dan menjalankan kegiatan amal.

Pada peringkat awal Israel seolah-olah membiarkan HAMAS berkembang dan tidak banyak mengenakan sekatan. Ada pendapat yang mengatakan bahawa pada peringkat awal ini Israel membantu HAMAS. Fakta ini tidak begitu tepat kerana Israel sekadar tidak mengharamkan dan menindas HAMAS. Israel melihat bahawa kehadiran HAMAS di tengah-tengah kehidupan rakyat Palestin boleh mengimbangi pengaruh Fatah. Lantaran pendekatan pecah dan perintah yang diamalkan menyebabkan Israel membiarkan HAMAS berkembang pada peringkat awal dengan gangguan minimum daripada pihak mereka. Namun begitu, apabila HAMAS menjadi semakin berpengaruh selepas 1987 berikutan berlakunya pembunuhan kejam di Jabaliya ini, HAMAS mula dicurigai Israel.

Kekhuatiran Israel terhadap HAMAS semakin ketara apabila gerakan rakyat yang dipimpin HAMAS ini berjaya mengumpulkan ribuan rakyat Palestin bagi memprotes pembunuhan di Jabliya. Peristiwa bulan Disember 1987 ini dianggap permulaan kepada intifadah pertama dan meletus di Semenanjung Gaza. Intifadah kedua yang berlaku pada tahun 2001 meletus di Tebing Barat berikutan lawatan yang penuh provokasi oleh Ariel Sharon ke Baitulmaqdis. Kebangkitan intifadah adalah kebangkitan rakyat Palestin yang dizahirkan secara simbolik dengan menggunakan batu bagi menentang sebuah rejim yang mempunyai angkatan tentera yang dikatakan sebagai tercanggih dan terkuat di dunia.

Bagaimanapun, kebangkitan yang bersenjatakan batu ini berubah sifatnya apabila berlaku peristiwa pembunuhan ke atas jemaah yang sedang solat subuh di Masjid Ibrahim, Hebron pada 1994. Pembunuhan kejam ini merubah corak penentangan rakyat Palestin yang menggunakan batu kepada perjuangan yang melibatkan syuhada pengebom berani mati.

Fatwa yang dikeluarkan ulama seperti Syeikh Yusuf al-Qardawi (ulama tersohor), Syeikh Ahmad Yassin (pemimpin HAMAS), Ahmad Tayyib (Mufti Mesir) dan Akrama Sabri (Mufti Bait al-Muqaddis) dan lain-lain menyemarakkan lagi semangat pejuang Palestin menentang pendudukan haram Israel dengan dengan berkesan lagi. Fatwa yang meletakkan bahawa mereka yang mati kerana misi ini sebagai syahid kerana menuntut tanah air yang dirampas menjadi inspirasi kepada perjuangan rakyat Palestin dalam fasa baru perjuangan mereka ini.

Pada hari ini HAMAS ternyata merupakan kekuatan baru di kalangan rakyat Palestin yang tidak boleh disangkal lagi kerana kewujudannya merupakan aspirasi dan manifestasi perjuangan rakyat Palestin yang menuntut hak mereka yang sudah berdekad-dekad dilupakan. Walaupun AS, Barat dan Isreal cuba meminggirkan HAMAS, namun apa jua bentuk perundingan dalam usaha menyelesaikan konflik Israel-Palestin tidak akan menjadi bermakna tanpa penglibatan HAMAS. Peristiwa yang berlaku di Gaza baru-baru ini mengukuhkan lagi peranan HAMAS apabila sudah ada suara-suara dari AS dan Kesatuan Eropah yang menyeru supaya HAMAS dibawa berunding bagi mencari penyelesaian bermakna bagi dalam konflik Israell-Palestin yang sudah berlanjutan ini.

Konflik di Palestin ini latar belakangnya ialah pendudukan secara haram oleh Zionis Israel ke atas bumi yang sudah didiami rakyat Palestin sejak beribu tahun. Bagaimanapun pendedahan ini tidak diketengahkan seolah-olah rakyat Palestin yang dipersalahkan. Kenapa keadaan ini terjadi?

Dalam peristiwa pencerobohan selama 22 hari Israel ke atas Gaza terdapat di kalangan masyarakat kita yang menyalahkan HAMAS mengapa berlakunya peperangan dan lantas menuduh HAMAS yang bersalah. Masyarakat tidak difahamkan dengan jelas apa sebenarnya yang berlaku di Palestin. Media kita, terutamanya media elekronik ternyata gagal memberikan penjelasan yang meyakinkan bahawa yang menjadi mangsa ialah rakyat Palestin, sedangkan orang Yahudi adalah penjenayah yang merampas tanah milik rakyat Palestin. Media negara kita kadang-kadang tanpa disedari menyiarkan propaganda Israel daripada memperkatakan isu sebenar bagaimana sejak 60 tahun yang lalu rakyat Palestin ditindas.

Isu tentang konflik ini sewajarnya dilihat sejak 1948 apabila negara haram Israel dibentuk. Sejak itulah penganiyaan demi penganiyaan ke atas rakyat Palestin berlaku secara berterusan tanpa henti hingga kini. Kegagalan memahami isu sebenar menyebabkan masyarakat menyalahkan HAMAS apabila dikatakan telah melancarkan roket sehingga memaksa Israel bertindak balas bagi "mempertahanan diri".

Mungkin mereka tidak boleh disalahkan seratus peratus kerana mendapat maklumat dari sumber media yang gagal memberikan perspektif yang lebih objektif. Media kadang-kadang cenderung menyiarkan apa sahaja yang diperoleh dari agensi berita asing tanpa dibuat penganalisaan dan penelitian yang adil kepada rakyat Palestin yang tertindas.
Selain itu, terdapat juga di kalangan masyarakat kita yang menyokong perjuangan rakyat Palestin dengan sesungguh hati, tetapi tidak memahami apakah isu sebenarnya.

Bagi mereka, asal orang Yahudi sahaja adalah musuh, walaupun mereka sendiri dan seluruh keturunan tidak pernah bersua dengan orang Yahudi. Tanggapan mereka ini tidak boleh dipersalahkan kerana orang Melayu mengenali orang Yahudi melalu al-Quran.

Walaupun begitu, kita harus sedar bahawa terdapat nabi dan rasul daripada kalangan orang Yahudi. Orang Yahudi yang ditentang ialah daripada kalangan Zionis yang cauvanis. Kita perlu sedar bahawa terdapat orang Yahudi seperti Noam Chomsky yang terkenal kerana amat kritikal terhadap Zionis Israel. Malahan terdapat ramai orang Yahudi yang menentang kezaliman rejim Zionis Israel.

Sebagai contoh apabila berlakunya pembunuhan ke atas jemaah subuh di Masjid Ibrahim saya melihat sendiri bagaimana orang Yahudi ortodoks di Tottenham di London menaikkan kain pemidang besar di sinogog (rumah ibadat orang Yahudi) mereka mengutuk tindakan ganas ini. Malahan terdapat kelompok orang Yahudi, walaupun merupakan kumpulan minoriti yang menjauhkan diri mereka dengan rejim Zionis Israel yang dianggap zalim dan tidak berperikemanusian.

Oleh yang demikian, sebagai umat Islam kita perlu jelas bahawa kita membenci sesuatu kaum bukan kerana kaumnya, tetapi kerana tindak tanduknya yang tidak berperikemanusian. Dalam konteks ini, rejim Zionis Israel ditentang kerana kezalimannya bukan kerana Yahudinya. Di Israel pada hari ini terdapat gerakan "Peace Now", yang berjuang supaya rakyat Palestin diberikan hak mereka dan orang Yahudi belajar menghormati hak orang lain. Malangnya, kumpulan ini masih merupakan kumpulan minoriti, walaupun mereka berjuang tanpa memperdulikan tekanan daripada bangsa mereka sendiri.

Hal yang sama berlaku kepada orang Barat kerana terdapat mereka yang simpatinya kepada perjuangan rakyat Palestin amat luar biasa. Lihat sahaja kes yang pernah menimpa Rachel Corrie seorang mahasiswi kulit putih yang mengambil cuti daripada menghadiri kuliah semata-mata ingin membela nasib rakyat Palestin yang ditindas Israel.

Dalam satu peristiwa Rachel bersama-sama dengan kumpulan menyokong rakyat Palestin dari Barat cuba menyekat jentolak Israel daripada merobohkan rumah rakyat Palestin yang tidak berdosa. Tindakan mereka mengundang petaka apabila Rachel digilis jentolak Israel dan mati dalam keadaan yang amat menyayatkan hati. Peristiwa ini merupakan antara puluhan peristiwa yang memperlihatkan keberanian mereka yang tidak ada kaitan agama atau bangsa dengan Palestin, tetapi sanggup mengorbankan nyawa semata-mata bagi menuntut supaya rakyat Palestin diberikan pembelaan.

Dalam konteks ini pendedahan yang betul kepada konflik ini perlu diberikan supaya masyarakat dapat memahami peristiwa yang berlaku ini secara rasional, bukan terus meletakkan kesalahan kepada rakyat Palestin akibat terpengaruh dengan propaganda media asing. Media kita juga perlu menyiarkan kritikan orang Barat sendiri terhadap rejim kejam Israel, seperti yang sering diluahkan secara berani oleh seorang ahli parlimen Britain dari Scotland iaitu George Galloway.

Tragedi Gaza adalah tragedi kemanusiaan. Bagaimanakah media boleh memainkan peranan bagi menjelaskan perkara ini?


Isu Palestin bukan isu yang berkaitan umat Islam sahaja, walaupun majoriti yang menjadi mangsa adalah orang Palestin beragama Islam. Isu ini sebenarnya lebih besar daripada itu kerana berkaitan dengan soal kemanusiaan yang sepatutnya menjadi keprihatinan semua. Atas keprihatinan inilah kita bertemu dengan orang bukan Islam yang sanggup memberikan sokongan kepada perjuangan rakyat Palestin dan mengutuk tindakan ganas rejim Zionis.

Ini temasuklah tindakan berani Evo Morales, Presiden Bolivia yang sanggup memutuskan hubungan diplomatik negara tersebut dengan Israel. Demikian juga kutukan keras Hugo Chaves, Presiden Venuzuela terhadap Tel Aviv kerana melihat isu ini sebagai sebagai isu kemanusiaan dan melabelkan rejim Zionis sebagai ganas dan tidak bertamadun. Malangnya, pemimpin Arab gagal menunjukkan contoh yang baik dalam menyatakan sikap terhadap isu Palestin ini kerana mereka lebih senang mendiamkan diri atau bersekongkol dengan Barat.

Apa yang dapat kita perhatikan sekarang, media kita gagal dalam menyampaikan maklumat yang berkesan tentang penganiyaan Israel terhadap rakyat Palestin. Sebagai contoh, hingga kini belum lagi kita dapat melihat satu program dokumentasi oleh mana-mana media elekronik yang terdapat di negara kita yang menjelaskan tentang isu pendudukan haram Yahudi secara menyeluruh dan berkesan.

Kenapa ini berlaku?

Mungkin mereka yang terlibat dengan dunia media ini sendiri kurang jelas tentang perkara ini atau merasakannya tidak penting. Hingga kini peristiwa pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin seperti di Deir Yassin, Shabra dan Shatilla, Jenin dan lain-lain masih belum dapat kita lihat didedahkan media elektronik bagi memberikan kefahaman bagaimana ganasnya rejim Zionis Israel.

Penahanan lebih 11,000 rakyat Palestin di penjara termasuklah kanak-kanak dan wanita juga tidak didedahkan media kita. Sebaliknya, media negara kita kadang-kadang turut terikut-ikut dengan menyiarkan berita tentang HAMAS melancarkan roket, dan Israel bertindak bagi memperahankan diri, tetapi isu sebenar mengapa HAMAS melancarkan rolet tidak dinyatakan dengan jelas.

Selain itu simpati yang ditunjukkan media kita terhadap penderitaan rakyat Palestin juga sifatnya bermusim. Apabila berlaku peristiwa Jenin pada 2003, ramai yang ditonjolkan sebagai pakar dan ramai pula yang menjadi hero kerana berjaya menampilkan diri sebagai pejuang hak rakyat Palestin. Selepas ini senyap dan hero-hero ini muncul kembali apabila tragedi Gaza berlaku.

Selain itu, bagi menimbulkan kesedaran tentang penderitaan rakyat Palestin ditampilkan program yang bersifat pesta-pestaan seperti membuat pertunjukan amal, konsert, lelong pakaian selebriti, membaca puisi dan lain-lain. Usaha ini tidak salah dan ada juga baiknya kerana memperlihatkan keprihatinan yang tinggi oleh rakyat Malaysia terhadap penderitaan rakyat Palestin. Namun begitu, usaha ini kalau sekadar kegiatan bermusim-musiman untuk bersama-sama dalam arus populariti, sudah pasti tidak akan nampak banyak kesan yang boleh ditinggalkan kepada konflik yang sudah berlanjutan lebih 60 tahun.

Kita lihat Israel menyerang Palestin bertubi-tubi sehingga ribuan orang awam terbunuh dan tercedera. Jika benar Israel hendak menghapuskan HAMASs, mengapa mereka tidak mahu menentang mereka secara berhadapan?


Orang Yahudi di Israel, walaupun digambarkan mempunyai kekuatan tentera yang hebat, tetapi hakikat sebenarnya adalah bangsa yang pengecut. Bagi rakyat Palestin pula penindasan yang berterusan menjadikan mereka tidak gentar, walaupun berdepan angkatan tentera yang diuar-uarkan sebagai yang terkuat di dunia pada hari ini. Walaupun dengan keterbatasan dan sekatan yang dilakukan, namun bagi rakyat Palestin menyerah tidak sekali-kali.

Sebaliknya, orang Yahudi Israel yang digambarkan dengan kehebatannya sebenarnya menyembunyikan kebaculan mereka. Lihat sahaja di Gaza, Israel yang mengisytiharkan perang dan Israel mengumumkan gencatan senjata. Sebaik-baik sahaja gencatan senjata diumumkan tentera simpanan yang dihantar ke ke medan perang di Gaza segera diarahkan pulang.

Sebenarnya, tentera simpanan ini tidak begitu berminat untuk berperang. Dari riak wajah mereka terpancar kegembiraan sebaik-baik sahaja dibenarkan meninggalkan Gaza. Demikian juga yang berlaku di Lebanon pada 2006 apabila setelah 34 hari berperang, Israel mengumumkan pengunduran tenteranya dari Lebanon. Gambar-gambar yang disiarkan memperlihatkan kegembiraan tentera Israel yang berebut-rebut untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Generasi muda Israel sudah hilang minat untuk berperang kerana tidak pasti apa matlamat yang cuba dicapai.

Sejarah Israel berperang dengan negara jirannya menunjukkan bahawa peperangannya hanya untuk tempoh yang singkat. Perang Suez 1956 cuma mengambil masa 9 hari, Perang Enam Hari 1967 cuma mengambil masa 6 hari, Perang Ramadan 1973 cuma mengambil masa 20 hari. Bagi negara Israel matlamat perang ialah mencapai kemenangan mutlak dalam tempoh yang singkat. Peperangan yang berpanjang sering tidak memihak kepadanya.
Lantaran itu, selepas 22 hari menggempur Gaza ternyata Israel gagal mencapai matlamatnya yang digembar-gemburkan. Pada hari Israel mengumumkan gencatan senjata pada hari tersebut HAMAS pelancarkan 29 roket ke Israel. Begitu juga dengan terowong, apabila rakyat Palestin meneruskan aktiviti melaluinya sebaik-baik sahaja perang berhenti. Jika Israel mendakwa perang dilancarkan bagi mencapai dua matlamat, iaitu memberhentikan pelancaran roket dan penyeludupan melalui terowong, ternyata matlamat ini gagal dicapai dalam peperangan yang berlanjutan selama 22 hari ini.

Ramai orang melihat tindakan HAMAS melancarkan roket ke Israel sebagai usaha sia-sia kerana tidak ramai orang Yahudi yang mati atau tercedera. Roket yang dilancarkan juga banyak tersasar dan kalau mengenai sasarannya tidak mengakibatkan kematian dipihak Yahudi. Sebenarnya, pelancaran rolet HAMAS dan kumpulan pejuang lain telah meninggalkan kesan psikologi yang amat mendalam kepada penduduk Israel di kawasan sempadan.

Ini disebabkan pelancaran roket ini menyebabkan penduduk bandar-bandar di Ashkelon, Sderot, Bersheba dan sebagainya terpaksa menghabiskan masa dalam kubu bawah tanah. Apa yang berlaku ialah apabila roket dilancarkan ke bumi Isreal radar yang canggih akan mengesan dari mana arah roket itu dilancar akan mendarat. Katakan roket ini disasarkan ke Ashkelon dan sebaik-baik sahaja dilacarkan siren di bandar tersebut akan berbunyi kerana masa selama 20-30 saat diperlukan sebelum roket ini sampai ke sasarannya.

Peraturan keselamatan di Israel memerlukan apabila siren berbunyi semua penghuni bandar tersebut perlu meninggalkan dengan serta-merta apa jua aktiviti dan segera berada di kubu keselamatan bawah tanah bagi mengelakkan daripada berlakunya kecelakaan akibat roket ini. Cuba bayangkan kesengsaraan yang terpaksa dihadapi penduduk Yahudi jika berpuluh roket dilancarkan dalam satu hari pada waktu berbeza.

Apakah pula kesan keselamatan, psikologi dan kegiatan ekonomi jika pelancaran roket ini berlanjutan selama berbulan-bulan dan malahan bertahun-tahun. Pada hari ini bandar-bandar di sempadan yang menjadi sasaran roket HAMAS ini menjadi lengang kerana penduduknya tidak tahan lagi hidup dalam kubu sepanjang hari dan sepanjang bulan.

Memang benar roket yang dilancarkan HAMAS ini tidak banyak yang kena pada sasarannya kerana banyak yang tersasar kerana jatuh atas jalan, di tanah lapang dan sebagainya. Tetapi pelancaran roket yang terus meningkat, umpamnya pada bulan Ogos 2007 sahaja berjumlah 250 amat menyiksakan orang Yahudi. Pelancaran roket yang secara purata 10 sehari menyebabkan penduduk di bandar sempadan terpaksa berada dalam kubu bawah tanah sepanjang masa.

Bagaimanapun, Israel berjaya menggunakan propagandanya apabila menunjukkan kepada dunia bahawa roket HAMAS gagal mengenai sasarannya. Tetapi di sebalik gambaran tidak gentar dengan roket HAMAS tersembunyi kekhuatiran yang amat sangat apabila HAMAS berjaya meningkatkan keupayaan jangkauan sasaran roketnya.

Pada peringkat awal roket HAMAS hanya berjaya sampai ke sasaran sejauh satu hingga tiga kilometer. Tetapi kini jangkauan sasarannya boleh mencapai sehingga sejauh 50 kilometer. Dengan jangkauan ini bermakna lebih banyak bandar-bandar Israel yang boleh menjadi sasaran, termasuklah loji nuklearnya yang terletak di Dimona. Oleh itu, propaganda yang mengatakan roket HAMAS tidak berkesan perlu dilihat dari perspektif yang lebih mendalam merangkumi kesan keselamatan dan psikologi yang terpaksa dihadapi orang Yahudi. Sejak HAMAS dan kumpulan pejuang yang lain melancarkan roket ke Israel pada tahun 2001 sudah lebih 7,500.

Siapa yang menang dalam peperangan ini, HAMAS atau Israel?

Sebenarnya bagi rakyat Palestin mereka tidak mengharapkan akan mencapai kemenangan dalam perjuangan menentang angkatan tentera yang jauh lebih lengkap dan disokong AS. Namun begitu, peperangan ini menunjukkan kesungguhan dan pengorbanan rakyat Palestin yang tidak mahu lagi diperhambakan setelah 41 tahun dinafikan hak mereka untuk hidup secara bebas. Walaupun Israel mendabik dada mengatakan mereka sudah menang di Gaza, namun berlaku peristiwa yang menyebabkan para strategis mereka terpaksa berfikir panjang untuk meneruskan peperangan selepas 22 hari. Pada hari pertama Israel mengumumkan gempurannya ke atas Gaza tiga orang askar Israel mati kerana ditembak orang Israel sendiri (friendly fire).

Bagaimana ini boleh berlaku sedangkan Israel mempunyai sistem komunikasi yang canggih. Tentera Israel ternyata sukar menentukan siapa musuh dan siapa lawan di Gaza jika mereka melancarkan serangan terbuka sebagaimana yang menimpa ke atas tiga orang tentera mereka. Lantaran itu, sehingga gencatan senjata diumumkan Israel hanya berani menembak dari udara dengan kapal terbang, menembak dari kereta kebal dan melancarkan serangan dari kapal di laut.

Sampai ke akhir peperangan mereka tidak berani bertempur secara terbuka kerana mengetahui pejuang HAMAS sudah bersedia untuk itu. Bagi pejuang HAMAS mati bukanlah merupakan suatu yang ditakuti, kerana sejak berdekad-dekad mereka sudah melihat kematian akibat kekejaman Israel Bezanya kali ini mereka berjuang untuk mati syahid.
Sepanjang peperangan di Gaza, pejuang HAMAS tidak ramai yang terkorban. Jumlah yang paling ramai terkorban ialah pada hari pertama peperangan apabila 140 polis HAMAS yang tamat latihan terbunuh dibom jet Israel. Turut terbunuh Tawfiq Jaber, Ketua Polis Gaza. HAMAS dikatakan mempunyai seramai 25,000 pejuang yang terlatih, tetapi hakikat sebenarnya 1.5 juta penduduk Gaza, itu adalah penyokong HAMAS. Bagi mereka yang terselamat daripada dibunuh dengan kejam perjuangan akan diteruskan.

Di jiwa kanak-kanak Palestin tersimpan rasa dendam yang membuakkan lagi semangat perjuangan bagi mengikuti pemimpin mereka seperti Syeikh Ahmad Yassin, Abdul Aziz Rantisi, Salah Shahadeh, Nizar Rayyan, Said Siyam dan lain-lain yang terlebih dahulu syahid. Bagi wanita Palestin sumbangan mereka ialah melahirkan lebih banyak syuhada dan lantaran itulah bagi wanita Palestin melahirkan anak dianggap sebagai kesinambungan kepada perjuangan.

Kanapa Fatah dan HAMAS tidak bersatu?


Banyak pihak menjadikan alasan mengapa isu Palestin tidak dapat diselesaikan kerana rakyat Palestin terbahagi kepada dua, iaitu pengikut HAMAS dan Fatah. Saya melihat ini sebagai alasan yang sengaja diadakan bagi meletakkan bahawa keganasan yang dilakukan ke atas rakyatPalestin adalah akibat daripada kesalahan mereka sendiri. Sebelum 2006 HAMAS tidak terlibat sebagai pemerintah Palestin kerana Palestin ditadbir secara mutlak oleh Fatah, tetapi isu Palestin tetap dilupakan.

Sama juga isunya dengan pelancaran roket oleh HAMAS dari Gaza yang sengaja dijadikan alasan bagi menyalahkan HAMAS. Bagaimana dengan Tebing Barat yang tidak ada roket yang dilancarkan dan pentadbirannya sepenuhnya berada di bawah Fatah. Walaupun demikian di Tebing Barat sekatan masih berterusan, pembinaan penempatan haram Yahudi dipertingkatkan dan pembinaan tembok keselamatan diperluaskan.

Mengapa Israel dan Barat tidak membantu Mahmud Abbas memperbaiki nasib rakyat Palestin di sini?

Jawapannya semuanya adalah alasan kerana hasrat Israel ialah untuk terus menjajah rakyat Palestin. Kebetulan adanya isu persaingan HAMAS-Fatah, isu ini dijadikan alasan, lebih-lebih lagi dalam usaha meletakkan kesalahan kepada HAMAS.

HAMAS menyedari tentang keperluan wujudnya perpaduan di kalangan rakyat Palestin. Lantaran itulah sebaik-baik sahaja memenangi pilihan raya pada tahun 2006 HAMAS menunjukkan kesediaan berkongsi kuasa dengan Fatah yang kalah. Ini termasuklah dengan memberikan separuh jawatan menteri seperti Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan, Menteri Luar dan lain-lain kepada Fatah dang anggota bebas.

Malangnya, persetujuan mewujudkan kerajaan perpaduan yang diusahakan oleh Raja Abdullah, Raja Arab Saudi dan ditandatangani di depan Kaabah tidak diiktiraf Israel, Kesatuan Eropah dan ASl kerana tidak ingin melihat HAMAS berjaya. Lebih malang lagi Fatah pula sanggup bersekongkol dengan agen Israel dan penjenayah di Gaza bagi melemahkan kerajaan yang diketuai oleh HAMAS. Akhirnya HAMAS tidak mempunyai pilihan selain daripada mengusir Fatah keluar dari Gaza sebelum mereka sendiri ditindas yang sudah pasti kalau berlaku tanpa belas kasihan.

Masalah yang berlaku di Palestin tidak banyak bezanya yang berlaku di sesetengah negara dunia ketiga apabila pihak yang kalah gagal menghormati pihak yang menang dan cuba mengekalkan kuasa, walaupun bersekongkol dengan musuh. Inilah yang berlaku di Palestin apabila Fatah enggan menerima hakikat bahawa mereka ditolak rakyat.
Dengan sebab itulah apabila berlakunya gempuran ke atas Gaza kenyataan yang dikeluarkan Mahmud Abbas ialah menyalahkan HAMAS. Fatah mengharapkan Israel memusnahkan HAMAS, tetapi tidak mahu dilihat sebagai menjadi proksi Israel. Dengan senario yang ada tidak mungkin HAMAS dan Fatah dapat membenamkan perbezaan sesama mereka kerana prasyarat kepada kerjasama di antara keduanya ialah menghormati pilihan rakyat dan menjauhkan diri daripada menjadi alat Israel dan rejim diktator Arab.

Jika Amerika menyokong dan berdiri di belakang Israel, siapa pula di belakang HAMAS?
Agak malang, perjuangan HAMAS yang suci bagi mendapatkan hak mereka yang dirampas tidak mendapat sokongan yang sewajarnya. Negara yang nampak jelas menyokong HAMAS ialah Turki. Sebaik-baik sahaja HAMAS menang dalam pilihan raya Palestin pada tahun 2006, Menteri Luar Turki pada waktu itu melalui penasihat luarnya iaitu Dr Ahmed Dautovlu telah mengundang pemimpin HAMAS ke Ankara.

Walaupun pertemuan dengan pemimpin tertinggi AKP terpaksa dibatalkan kerana bantahan Fatah dan sekutu-sekutunya, namun inisiatif yang diambil ini sekurang-kurangnya menunjukkan penghormatan Turki kepada pilihan rakyat Palestin yang memilih HAMAS dalam pilihan raya. Tindakan Erdogan meninggal Forum di Davos kerana memprotes tidakan pengerusi forum yang terang-terang menyebelahi Simon Peres menunjukkan bahawa Turki kurang senang dengan tindak tanduk Israel ke atas rakyat Palestin, walaupun negara tersebut mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

Selain Turki tidak ada negara lain yang secara berani menunjukkan sokongan kepada HAMAS. Iran pula walaupun berpendirian anti-Israel, tetapi dalam isu HAMAS lebih bersifat retorik dan cenderung membantu sekutunya Jihad Islam. Walau rejim Arab tidak menyokong HAMAS, namun ramai individu Arab yang membantu HAMAS. HAMAS juga dikatakan mendapat bantuan sukarelawan Arab yang pernah berperang di Afghanistan di Chechnya. Ternyata HAMAS bukan sahaja berperang dengan Israel tetapi dikhianati jiran Arabnya, Mesir. Mesir bersekongkol dengan Israel menyekat pembinaan terowong bawah tanah dan sengaja menyulitkan bantuan kemanusiaan.

Negara-negara Arab dilihat agak sukar untuk bersatu dalam menyelesaikan konflik di Gaza. Apa sebenarnya yang mengekang mereka menyelesaikan masalah ini?

Kita kena jelas negara-negara Arab, walaupun bangsanya Arab, bahasanya Arab dan agamanya Islam, tetapi dari segi politik dan perjalanan sejarah amat berbeza. Hampir semua pemimpin negara Arab tidak dipilih secara demokratik. Mereka sama ada diperintah keluarga seperti al-Saud di Arab Saudi, Bani Hashim di Jordan, al-Maktoum di Oman dan sebagainya atau diperintah serta disokong rejim tentera seperti di Mesir, Libya, Syria dan lain-lain. Rejim monarki ini semuanya adalah pro-Barat dan pro-AS.

Mesir pula menerima bantuan AS dan amat pro kepada kuasa besar dunia ini. Libya yang dahulunya amat disanjungi kerana menyokong gerakan rakyat menentang keganasan, tetapi kini Libya sudah hilang taring dan menjadi antara negara konco AS yang taat seperti negara Arab yang lain. Bagi negara Arab dasar yang mereka pegang adalah "negara kami dahulu". Kalau Jordan, kepentingan Jordan mengatasi segala-galanya, begitulah juga dengan negara Arab yang lain. Bagi mereka isu Palestin adalah untuk rakyat Palestin sendiri menyelesaikannya dan mereka tidak bersedia untuk bersusah-payah kerana memperjuangkan nasib Palestin.

Ketika berlaku peristiwa Jenin 2003 apabila terdapat saranan supaya negara Arab menggunakan minyak sebagai senjata memaksa Israel dan Barat bersikap lebih adil kepada rakyat Palestin, negara pengeluar minyak Arab hanya memandang sepi kepada saranan ini. Sebab itulah ketika berlakunya gempuran ke atas Gaza harga minyak tidak mengalami sebarang kejutan kerana kemungkinan bahan bahan bakar tersebut dijadikan senjata oleh negara Arab hampir tidak mungkin berlaku. Mesir yang pernah empat kali berperang dengan Israel menunjukkan sikap bahawa mereka sudah serik untuk berperang lagi dan tidak lagi sanggup untuk mengangkat senjata.

Lantaran itulah apabila Mesir disarankan supaya berada di barisan hadapan menentang kezaliman Israel, jawapan Mesir ialah negara tersebut hanya akan berbuat demikian jika ada pihak yang sanggup memberikannya sebanyak USD100 billion. Maksudnya ialah jangan harapkan negara tersebut untuk bersusah-payah kerana rakyat Palestin kerana yang lalu sudah itu adalah memadai sebagai pengorbanan Mesir dalam isu Palestin.

Adakah genjatan senjata yang diumumkan Israel ini akan berkekalan dan HAMAS bersedia untuk meletakkan senjata Gaza mengalami kemusnahan?


Jawapannya sudah tentu tidak. Selagi rakyat Palestin terus dikepung dan hak mereka untuk hidup dalam sebuah negara yang merdeka tidak dihormati, selagi itu tidak akan ada perdamaian antara Palestin dengan Israel. Bagi rakyat Palestin mereka sudah enam dekad menunggu, kalau mereka tidak bersedia untuk berkorban bermakna untuk dekad-dekad akan datang mereka akan terus diperhambakan dan darah mereka tidak mempunyai sebarang nilai.

Bagi rakyat Palestin selama ini yang mereka kenal ialah penindasan, kesengsaraan, penghinaan dan kematian. Kalau sudah berdekad-dekad menunggu, maknanya hanya perjuangan yang sanggup menumpahkan darah sahaja yang mampu merubah nasib mereka.
Mungkin untuk satu ketika ini HAMAS terpaksa mengumpulkan kembali kekuatannya setelah mengalami kemusnahan akibat tindakan ganas Israel. Ternyata walaupun mengalami kemusnahan dan penindasan yang kejam, namun bagi mereka perjuangan perlu diteruskan. Bagi mereka tidak banyak pilihan yang ada, iaitu mati syahid atau terus dihina. Dengan semangat juang yang ada bagi rakyat Palestin, terutamanya di Gaza, mereka tidak ragu-ragu memilih yang pertama dan inilah sebenarnya landasan perjuangan mereka.

PERUTUSAN MB PERAK, YAB DATO’ SERI IR. MOHAMAD NIZAR JAMALUDDIN

BismilahirRahmanirRahim.

Saya bersyukur ke hadrat Allah SWT atas kesihatan tubuh badan dan kesabaran yang dianugerahkanNya kepada saya dan seluruh rakyat negeri Perak Darul Ridzuan.

Saya mengambil kesempatan ini untuk menerangkan beberapa perkara berkaitan perkembangan krisis di negeri Perak terutamanya selepas upacara angkat sumpah Menteri Besar baru negeri ini yang berlangsung di Istana Iskandariah petang tadi.
Dengan penuh rasa tanggungjawab, sukacita saya menyatakan bahawa perlantikan Menteri Besar baru itu sesungguhnya adalah tidak mengikut Undang-Undang Perlembagaan Negeri sebagaimana sepatutnya.

Apabila saya tidak meletak jawatan seperti yang dititahkan oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak, sebenarnya saya telah pun meneliti semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan serta telah mendapatkan pandangan dan nasihat daripada ahli dan pakar undang-undang.

Permohonan saya kepada DYMM Sultan untuk mendapatkan perkenan membubarkan Dewan Undangan Negeri adalah menepati dan mengikut peruntukan Undang-Undang Perlembagaan Negeri secara jelas dan pasti. Perlembagaan memperuntukkan dengan jelas bahawa pembubaran DUN sepatutnya telah pun berlaku setelah permohonan perkenan saya kemukakan kepada DYMM Tuanku Sultan.

Saya juga yakin bahawa pembubaran DUN adalah langkah terbaik bagi menyelesaikan kemelut politik negeri Perak. Biarlah rakyat membuat keputusan. Saya percaya bahawa rakyat berhak membuat keputusan berkenaan parti manakah yang rakyat mahu berikan mandat sebagai kerajaan. Keputusan menyerahkan penentuan itu kepada rakyat adalah bertepatan dengan prinsip demokrasi dan sistem Raja berperlembagaan yang dijunjung bersama.

UMNO telah mencemarkan Institusi Raja melalui konspirasi yang sangat kotor semata-mata kerana dendam kesumat dan nafsu melampau untuk memerintah. Mereka sanggup mengheret Institusi Raja kepada kecelaruan yang boleh menjejaskan penghormatan dan sanjungan rakyat terhadap istana.

Tiga Kaedah ‘Lucut Jawatan’ Menteri Besar

Berhubung kecelaruan isu ‘letak jawatan’ atau ‘lucut jawatan’ saya sebagai Menteri Besar, suka saya jelaskan kepada seluruh rakyat negeri Perak bahawa Perkara 16(6) Undang-Undang Perlembagaan Negeri dengan terang menyatakan bahawa ‘lucut jawatan’ saya hanya boleh berlaku melalui 3 kaedah iaitu :

Pertama – pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Kedua – undi tidak percaya dalam sidang khas Dewan Undangan Negeri.

Ketiga – saya meletak jawatan secara sukarela.

Tetapi apa yang terjadi sekarang, tiada mana-mana satu pun di antara 3 kaedah itu berlaku. Saya tidak meletak jawatan. Pembubaran DUN tidak berlaku. Belum lagi berlangsung sidang khas atau apa-apa sidang membincangkan usul undi tidak percaya terhadap saya. Maka bagaimana boleh dikatakan saya bukan lagi Menteri Besar Perak?

Apabila saya masih lagi Menteri Besar Perak yang sah mengikut undang-undang, maka adalah ganjil apabila dilantik seorang Menteri Besar yang baru. Bukan saja ganjil, tapi salah. Perlantikan Menteri Besar hanya boleh atau perlu dibuat apabila berlaku kekosongan jawatan itu. Sehingga saat ini saya masih MB mengikut perlembagaan. Belum berlaku kekosongan. Saya MB yang sah manakala Dato’ Dr. Zambry adalah MB tidak sah atau MB haram.

Fitnah Media Kawalan UMNO – Saya Nak Saman Sultan, Saya Arahkan Rakyat Memberontak dan Saya Menjerit Di Pejabat Hari ini timbul isu bahawa saya akan saman DYMM Tuanku Sultan. TV1 dan TV2 serta semua saluran TV milik Media Prima menyiarkan berita itu. Ini adalah satu fitnah yang sangat dahsyat. Tohmahan jahat ini dicipta oleh UMNO untuk menimbulkan kebencian orang ramai khususnya rakyat negeri Perak terhadap saya dan Pakatan Rakyat. Mereka mengulas isu ini secara terarah untuk menjauhkan kita dari istana. Mereka mencipta tuduhan ini untuk membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap saya dan Pakatan Rakyat dengan tujuan menenggelamkan perbincangan tentang pencabulan undang-undang yang mereka lakukan demi merampas kuasa.

Saya juga dituduh menggerak dan mengarahkan rakyat supaya bangkit menentang istana. Media yang dikuasai UMNO menggambarkan saya bertanggungjawab ke atas perhimpunan rakyat yang berlaku di merata tempat dalam masa beberapa hari ini termasuk himpunan di Kuala Kangsar yang tercetus kekecohan.

Sehubungan dengan itu, saya dengan ini menafikan sekeras-kerasnya segala tuduhan dan fitnah yang dilemparkan terhadap saya. Saya tidak mengeluarkan apa-apa arahan kepada rakyat untuk maksud berhimpun menyatakan bantahan kepada istana. Semua ini adalah propaganda UMNO.

Media elektronik yang dipengaruhi UMNO juga memutarbelit laporan mengenai insiden di pejabat saya iaitu pejabat Menteri Besar pagi tadi. Mereka melaporkan bahawa saya ‘menjerit’ ketika kekecohan semasa kehadiran puluhan wartawan.

Sebenarnya yang menjerit itu bukan saya. Yang menjerit ialah Dato’ Setiausaha Kerajaan Negeri iaitu Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim yang menghalau wartawan supaya keluar dari bilik itu. Wartawan dalam dan luar negeri menjadi saksi tindakan primitif Setiausaha Kerajaan Negeri yang menghalau petugas media di hadapan saya.

Saya tegaskan sekali lagi bahawa bukan saya yang menjerit seperti dilaporkan oleh media elektronik pengampu UMNO. Saya nafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu. Anda boleh saksikan sendiri video yang sempat dirakamkan oleh salah seorang wartawan ketika insiden itu. Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim yang menjerit.

Sukacita saya menyatakan sekali lagi bahawa saya menyanjung tinggi Institusi Istana sepanjang sepuluh bulan lebih saya memikul amanah ini dan saya telah memberikan kepatuhan saya kepada DYMM Tuanku Sultan dengan sepenuh jiwa dan raga. Dalam perkara yang sedang berlaku ini, saya sebenarnya bermaksud membela dan mempertahankan Institusi Diraja bahkan Institusi Kesultanan Melayu seluruhnya supaya tidak dipandang memihak kepada mana-mana kumpulan dalam isu ini. Saya tidak rela rakyat menganggap Istana menyebelahi mana-mana pihak. Saya ingin menyelamatkan istana daripada tohmahan rakyat. Saya ingin memelihara kepercayaan rakyat kepada institusi ini iaitu institusi yang luhur dan adil.

Pesanan Kepada Seluruh Rakyat Negeri Perak

Saya merayu kepada seluruh rakyat negeri Perak supaya janganlah bertindak diluar batasan. Apa yang kita lakukan adalah usaha menuntut keadilan serta menuntut diberikan hak kepada rakyat untuk membuat pilihan sepertimana yang dijamin oleh perlembagaan.
Terimakasih kepada semua rakyat negeri Perak atas sokongan, pandangan dan ucap selamat yang diberikan kepada saya. Saya sudahi dengan wabillahi taufiq wal hidayah wassalamu alaikum warahmatullah.

IR MOHAMAD NIZAR JAMALUDDIN
Menteri Besar Perak

GANJARAN PAHALA SOLAT SUBUH MENGATASI KEINDAHAN DUNIA

RASULULLAH SAW bersabda maksudnya: "Sesiapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah SWT. Kerana itu, janganlah kamu mencari jaminan Allah SWT dengan sesuatu (selain daripada solat), yang pada waktu kamu mendapatkannya, lebih-lebih lagi ditakuti kamu tergelincir ke dalam api neraka." (Hadis riwayat Muslim) Muhammad Abdur Rauf al-Munawi dalam kitabnya at-Ta'arif menegaskan, as-Subhu atau as-Sabah adalah permulaan siang hari, iaitu ketika ufuk berwarna merah jingga di langit tertutup oleh tabir matahari.

Adapun solat Subuh ibadat yang dilaksanakan ketika fajar siddiq dan berakhir pada waktu matahari terbit.Solat Subuh memiliki banyak daya tarikan kerana kedudukannya dalam Islam dan nilainya yang tinggi dalam syariat. Banyak hadis mendorong untuk melaksanakan solat Subuh serta menyanjung mereka yang menjaga dan mengerjakannya.

Rasulullah SAW mengetahui waktu Subuh adalah waktu yang sangat sulit dan payah untuk bangun dari tidur. Seorang Muslim bila dibiarkan begitu saja (tertidur), akan memilih untuk merehatkan dirinya sampai terjaga hingga terbit matahari dan meninggalkan solat Subuh, atau 'Subuh gajah', iaitu dikerjakan solat Subuh tidak pada waktunya yang betul.

Rasulullah SAW mengkhususkan solat subuh dengan beberapa keistimewaan tunggal dan sifat tertentu yang tidak ada pada solat lain. Banyak keutamaan dan kelebihan yang didapati di waktu subuh.
Salah satu keutamaannya adalah Rasulullah SAW mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis: "Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya) ." (Hadis riwayat Termizi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)Jika Rasulullah SAW yang berdoa, maka tidak ada hijab di antara Baginda dengan Allah SWT kerana Baginda sendiri adalah orang yang secara jasadiyah paling dekat dengan Allah SWT.Waktu Subuh adalah waktu yang paling baik untuk mendapatkan rahmat dan keredaan Allah SWT.

Allah SWT berfirman maksudnya: "Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan-Nya, dan janganlah kedua matamu berpaling daripada mereka kerana mengharapkan perhiasan duniawi, dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya sudah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melampaui batas." (Surah al-Kahfi, ayat 28)

Keutamaan solat Subuh diberikan ganjaran pahala melebihi keindahan dunia dan seisinya, sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat Imam at-Termizi: "Dari Aisyah telah bersabda Rasulullah SAW, dua rakaat solat Fajar pahalanya lebih indah daripada dunia dan seisinya."Begitulah keistimewaan solat Subuh. Apakah yang menghalang kita untuk menyingkap selimut dan mengakhiri tidur untuk melakukan solat Subuh?


Bukankah solat Subuh menjadi bahagian yang begitu besar kemuliaannya dibandingkan dunia dan seisinya?Diriwayatk an Muslim daripada Usman bin Affan berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:"Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." (Hadis riwayat Muslim).

Solat Subuh adalah sumber daripada segala cahaya di hari kiamat. Di hari itu, semua sumber cahaya di dunia akan padam. Matahari akan digulung, ibadat yang akan menerangi pelakunya.Diriwayat kan daripada Abu Musa al-Asyaari, dia berkata Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barang siapa yang solat dua waktu yang dingin, maka akan masuk syurga." (Hadis riwayat Bukhari). Dua waktu yang dingin itu adalah solat Subuh dan Asar.Mereka yang menjaga solat Subuh dan Asar dijanjikan kelak di syurga akan melihat Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, "Sungguh kamu akan melihat Rabb (Allah), sebagaimana kamu melihat bulan yang tidak terhalang dalam memandangnya. Apabila kamu mampu, janganlah kamu menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW memberi janji, apabila solat Subuh dikerjakan, maka Allah akan melindungi siapa saja yang mengerjakannya seharian penuh. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barang siapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah. Maka janganlah cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Barang siapa yang membunuh orang yang menunaikan solat Subuh, Allah SWT akan menuntutnya, sehingga Allah SWT akan membenamkan mukanya ke dalam neraka." (Hadis riwayat Muslim, at-Termizi dan Ibn Majah)Semoga kita tetap menjaga dan memelihara solat Subuh seperti dijanjikan Allah. Bergegas bangun tidur apabila terdengar laungan azan berkumandang untuk segera mengerjakan solat Subuh.

PAKAIAN KITA SEBAGAI MUSLIM



Di dalam Islam hak berpakaian bukanlah hak milik bebas kita semua. Sebagai hamba Allah, kita perlu memahami hidup ini sentiasa diikat dengan pelbagai jenis hak antara satu sama lain. Hak terutama dan yang tertinggi ; adalah hak Allah SWT, samada suka atau tidak sesuatu hukum yang 'putus' seperti larangan Zina, Riba, tinggal solat, menutup aurat dan lain-lain adalah tidak boleh betoleransi oleh keadaan dan berubah mengikut peredaran zaman. Sebarang idea dan logik aqal manusia tidak boleh masuk campur dalam hal urusan hukum sebegini untuk mengubahnya menjadi harus dan halal.Tubuh ini adalah pinjaman sahaja dan bukan hak milik kita. Jika hak milik kita, kita boleh mematikannya dan menghidupkannya semula sesuka hati kita. Justeru bagi sesiapa yang punyai iman, hak kebebasannya untuk memilih apa jua jenis pakaiannya adalah tertakluk kepada displin pakaian yang ditentukan oleh Allah dan RasulNya. Berdasarkan hak tersebut, wanita dan lelaki yang masih ada keimanan terhadap Allah dan rasulNya serta hari kematian dan balasannya, mereka tidak boleh melanggar hak Allah ini.

Isu atau masalah pemakaian muslim bukanlah sahaja perlu difokus kepada golongan wanita tetapi begitulah keadaan dan tabiei alam ini. Kerana kesan fitnah itu lebih besar berpunca daripada seseorang wanita berbanding daripada kaum lelaki. Namun tidak mustahil jika sebaliknya yang berlaku. Walau bagaimanapun kedatangan Islam telah mengangkat martabat wanita ke tempat yang adil berbanding agama-agama lain yang menekan golongan ini sehingga meletakkan taraf mereka tidak setanding sebagai seorang insan. Ditanam hidup-hidup, dijadikan korban kepada tuhan, dilacur dan sebagainya. Maka datangnya Islam sebagai rahmat dan satu nikmat yang tidak boleh dijualbeli. Betapa ruginya dan tidak beperikemanusiaan muslim yang mengambil mudah-mudah pada syariat agama dan mempersendakannya.

Masalah aurat dan etika berpakaian ini kita boleh merujuk melalui maksud surah An Nuur ayat 31. Firman-Nya yang bermaksud: "Katakanlah kepada wanita yang beriman "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada: suami mereka, ayah mereka, ayah suami mereka,putera-putera mereka, putera-putera suami mereka, saudara-saudara lelaki mereka, putera-putera saudara lelaki mereka, putera-putera saudara perempuan mereka, wanita-wanita Islam, hamba-hamba yang mereka miliki, pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita, anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita,Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung".

Mengenai menutup aurat dengan ipar telah dijelaskan oleh Rasulullah SAW bahawa ipar itu adalah maut. Maksud maut di sini adalah bahaya yang sangat besar yang akan terjadi jika pergaulan di antara mereka tidak diatur sesuai dengan tuntunan Islam. Di dalam satu riwayat daripada Imam Bukhari & Muslim: Asma' Binti Abu Bakar telah menemui Rasululah SAW dengan memakai pakaian yang nipis. Lalu sabda Rasulullah SAW (bermaksud): "Wahai Asma' Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaidh tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja".



Namun begitu, bukanlah wanita sahaja yang perlu menjaga adab-adab berpakaian dan auratnya, bahkan lelaki juga perlu mengambil berat berkenaan perkara tersebut terutama di hadapan perempuan yang bukan muhram.

Seorang perempuan tua yang telah putus haidh dan tidak berkeinginan untuk berkahwin lagi juga digalakkan menutup auratnya;perkara ini telah disebut dalam firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan mana-mana perempuan tua yang telah putus kedatangan haid, yang tidak mempunyai harapan berkahwin lagi, maka tidak ada salahnya mereka menanggalkan pakaian luarnya dengan tidak bertujuan mendedahkan perhiasan mereka; dalam pada itu, perbuatan mereka menjaga kehormatannya (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka; dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui". (Surah.An-Nur:60)

Menutup aurat, berpakaian sopan, berjilbab bukanlah suatu perkara yang sia-sia. Faedahnya diberi oleh Allah SWT sedari di dunia lagi. Apatah pula ganjaran di akhirat kelak kerana mereka orang-orang yang tunduk patuh pada perintah Tuhannya. Allah SWT berfirman dalam Surah al-Ahzab ayat 59:"Wahai Nabi,suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya melabuhkan pakaian mereka bagi menutup seluruh tubuh mereka (semasa mereka keluar),cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik);maka dengan itu,mereka tidak diganggu.Dan(ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani".

Melabuhkan pakaian (jilbab) mempunyai pelbagai tafsiran dari kalangan ulama'dalam bentuk pakian. Cukuplah sebagai contoh yang dapat penulis berikan seperti: baju kurung (yang tidak ketat,tidak berbelah,tidak jarang dsb),jubah,tudung labuh ke pinggang,tudung turki (atau yang boleh menutup kepala dan dadanya), ber stokin, purdah dll. Kaum lelaki jua mendapat faedah jika mereka menuruti adab dalam berpakaian; contoh yang boleh saya bawakan, seorang muslim yang berpakaian sopan, berkopiah atau berserban apatah lagi berjubah selalunya disegani oleh masyarakat.Namun, akhlaknya juga perlu dijaga. Sehinggakan jika muslim ini menghadiri ke tempat yang lagho dia akan disegani oleh orang-orang di situ,tersipu-sipu malu untuk melakukan sesuatu kejahatan.Maka benarlah Islam itu merupakan nikmat dan rahmat untuk sekalian alam. Jangan pula kita cuba mengkufurinya.

;;
Related Posts with Thumbnails