ISRAEL....Pembunuh!!! Perosak!!! Pemusnah!!!



Kanak-kanak sekolah antara mangsa bedilan

BANDARAYA GAZA: Enam kanak-kanak sekolah Palestin dan seorang anggota polis Hamas tercedera dalam serangan udara Israel di selatan Semenanjung Gaza, kata saksi dan anggota perubatan semalam.

Serangan itu terkena Mohammed al-Sumeiri, anggota polis Hamas, ketika dia sedang menunggang motosikal di bandar Khan Yunis, kata mereka.

Enam kanak-kanak sekolah yang sedang berjalan di situ juga terkena tembakan.

Serangan udara itu adalah kejadian terbaru dalam keganasan yang bertalu-talu di sekitar wilayah Hamas, sekali gus mengancam gencatan senjata 18 Januari lalu, yang menamatkan pertempuran selama 22 hari di wilayah Palestin itu.

Satu lagi laporan menyatakan sebuah pesawat pejuang Israel mengebom satu kawasan di sempadan Semenanjung Gaza yang terkenal dengan terowong penyeludupan di sempadan Mesir, selepas pejuang Palestin melepaskan tembakan roket, kata tentera Israel.

"Satu serangan udara berlaku ke atas kawasan yang digunakan untuk mengeluarkan senjata di bandar Rafah berikutan bedilan roket ke selatan Israel pada sebelah petang," kata jurucakap tentera Israel.

Saksi berkata serangan itu berlaku di timur Rafah, kawasan terowong penyeludu-pan tapi tiada seorang pun cedera dalam serangan berkenaan.

Terdahulu, tentera Israel berkata peluru berpandu dilepaskan dari Semenanjung Gaza ke arah bandar Ofakim, yang jatuh di kawasan tidak berpendudukan.

Serangan roket didakwa dilakukan Briged Jihad Al-Aqsa, cabang puak sederhana Fatah pimpinan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas.

Tentera Zionis berkata, awal pagi semalam serangan roket kedua dilepaskan ke arah selatan Israel, tapi tidak mengakibatkan kerosakan atau kecederaan.

Kelmarin, pergerakan Hamas yang memerintah berkata, ia melepaskan beberapa bedilan meriam ke arah tentera Israel yang menceroboh ke beberapa kawasan di Semenanjung Gaza.

Israel melakukan pembunuhan besar-besaran dalam sejarah.


Ahli Parlimen Palestin Mohammed Faraj Al-Ghoul daripada kumpulan Hamas mengatakan keganasan Israel terhdapa Gaza baru-baru ini merupakan pembunuhan terbesar dalam sejarah dan beliau menegaskan kerajaan Hamas akan mengajar mereka yang terlibat dan membawa ke muka pengadilan. Beliau berkata demikian semasa menerima lawatan delegasi ahli parlimen Maghribi.

Beliau memuji sikap yang ditunjukkan oleh rakyat Maghribi dalam menunjukkan simpati dan atas bantuan yang diberikan. Para delegasi Maghribi memuji rakan seperjuangan mereka dalam parlimen dan mengatakan akan mengambil beberapa tindakan terhadap Israel kelak.

Sementara itu, Ehud Barak dilaporkan berlepas ke Amerika untuk bertemu dengan para pegawai Amerika untuk membincang mengenai pembelian senjata baru mereka. Akhbar Haaretz melaporkan senjata tersebut termasuklah bom udara yang dilepaskan akan terurai menjadi bom-bom yang lebih kecil untuk memusnahkan periuk api.

Dalam perkembangan yang lain, akhbar Perancis, L’umonde melaporkan perang Israel telah memberi kekuatan dan nama baik kepada kumpulan Hamas. Kerajaan Perancis sedang berusaha menekan Kesatuan Eropah untuk menerima Hamas sebagai parti dipilih oleh rakyat dan melibatkan mereka dalam sebarang perbincangan dan bantuan yang akan membantu mencapai keamanan di Asia Barat.

Israel memusnahkan bangunan, tanaman dan manusia di Gaza.


Delegasi ahli parlimen Switzerland amat terkejut dengan tahap kemusnahan di Gaza dan membuat kesimpulan Israel telah membunuh segala-galanya di Gaza. Tambahan mereka menggesa kerajaan Switzerland yang menjadi penaja konvensyen Geneva untuk memberi bantuan segera dan mendakwa penjenayah perang Israel.

Mereka juga bertegas agar kerajaan Switzerland menghentikan kerjasama ketenteraan dengan Israel melihat kepada tahap kemusnahan yang menunjukkan Israel telah mengebom di sana sini tidak mengenal manusia atau bangunan.

Ini bukan peperangan di antara tentera Israel terhadap pejuang Hamas tetapi terhadap orang awam Palestin yang tidak boleh diterima sama sekali dan pihak komuniti antarabangsa wajib menghukum Israel di atas kekejaman mereka, kata Joseph Zisyadis salah seorang ahli delegasi.

Mereka akhirnya memberi sokongan penuh kepada perjuangan rakyat Palestin dalam membebaskan negara mereka daripada cengkaman Israel dan menggesa agar sekatan ekonomi dikenakan terhadap Gaza dimansuhkan dengan serta merta.

sumber : Info Palestin & Berita Harian

1 Comment:

  1. rossees said...
    (dari peti masuk email)

    Salam shbt2 yg dikasihi fillah.TESCO adlh singktn kdp Tess Cohen,isteri kpd jutawn Yahudi UK yg mmiliki hypermarket trsbut.Jutawn ini amt kuat menyokong zionis, nazi, yahudi israel melalui kekayaan beliau.Stiap RM yg kita beli d TESCO umpama 1 pluru yg kita sumbgkn kpd israel utk mmbunuh saudara2 Islam kita d palestin.
    Sebarkn_sumber: Wikepedia.

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails